zarządzanie
danymi globalnymi
czym są dane globalne?
Edytor został zaprojektowany z myślą o możliwości łatwego i szybkiego wprowadzenia danych Twojego biznesu, które następnie przesłane zostaną do stosownych modułów zamieszczanych na stronie internetowej.
Dane globalne to biblioteka Twoich treści, w której przechowywać możesz wszelkie informacje na temat Twojej firmy, pracowników oraz usług — dane adresowe, numery telefonów, politykę prywatności oraz o wiele więcej.
Dane Globalne Twojej strony internetowej znajdziesz w zakładce Treść na głównym panelu Edytora.
Przykłady użycia Danych Globalnych
Do czego wykorzystywane są Dane Globalne? Wyobraź sobie, że Twoja strona internetowa właśnie została ukończona. Kilka miesięcy później przenosisz firmę pod nowy adres, co wiąże się z koniecznością aktualizacji danych w kilku miejscach, m.in. w stopce, module mapy, stronie kontaktowej, etc. Jeśli moduły na Twojej stronie internetowej zostały uprzednio zsynchronizowane z Danymi Globalnymi, Twój adres zostanie zaktualizowany w całej witrynie, gdy tylko wprowadzisz nowe Dane Globalne i wybierzesz Publikuj. Eliminuje to potrzebę mozolnego przeklikiwania się przez wszystkie podstrony, aby ręcznie wprowadzić pożądane zmiany — dzięki swoistemu “centrum danych” wszystkie informacje zawsze będą aktualne.
Powyższy przykład odnosi się także do innych typów treści. Bez względu na to, czy wprowadzono nowe logo, zmianie uległy godziny otwarcia, polityka prywatności, czy może sposób płatności w sklepie internetowym — wszystkie te informacje są uwzględniane przez Dane Globalne.
Poza wygodą, wynikającą z przechowywania wszystkich danych w jednym miejscu, Dane Globalne pozwalają także na oznaczanie i grupowanie twoich informacji już na poziomie ich wprowadzania, co ułatwia wyszukiwarkom poprawną identyfikację rodzaju treści zamieszczanej na Twojej stronie internetowej. Więcej o tym w sekcji poniżej.
Wartość uporządkowanych danych
Podstawowym powodem, dla którego firma zakłada stronę internetową, jest chęć bycia dostrzeżonym przez jak największe grono odwiedzających, którzy potencjalnie mogą zasilić bazę klientów. Istotnym elementem tego przedsięwzięcia jest zapewnienie sobie stosownej obecności w wynikach wyszukiwania. Znaczna większość użytkowników internetu znajduje strony właśnie za pośrednictwem wyszukiwarek, dlatego tak ważne jest, aby strona internetowa mogła być przez nie w łatwy sposób rozpoznana. Tu właśnie dochodzimy do danych uporządkowanych.
Omawiane dane to uporządkowany format klasyfikacji treści zamieszczanej na Twoich stronach. Technicznie rzecz biorąc, oznacza to dodanie znacznika w kodzie źródłowym strony do każdej podawanej informacji, aby dostarczyć wyszukiwarce wskazówek, które pozwolą jej poprawnie zidentyfikować dane. Przykładowo — jeśli zamieścisz na swojej stronie recenzję użytkownika i opatrzysz ją znacznikiem “recenzja”, wyszukiwarka będzie w stanie poprawnie ją rozpoznać, a tym samym zaprezentować bogatsze wyniki wyszukiwania dla Twojej witryny.
Na poniższym przykładzie widać bogaty w dodatkowe informacje wynik wyszukiwania w Google, którego treść jest efektem prawidłowego oznaczenia recenzji produktu przez sklep. W tym przypadku odwiedzający może zobaczyć ocenę produktu jeszcze przed otwarciem strony.
Edytor automatycznie oznacza Twoje dane
Powszechną wykładnię dla uporządkowanych danych stanowi Schema.org — serwis zawierający wspólny słownik do oznaczania danych na stronach internetowych. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz zawracać sobie głowy niuansami technicznymi — kiedy wprowadzasz jakiekolwiek informacje do Danych Globalnych, Edytor automatycznie je dla ciebie oznacza. Dzięki temu masz pewność, że wprowadzane informacje są uporządkowane pod względem stosownego słownictwa, co pozwala na uzyskanie lepszej pozycji oraz bogatszych wyników podczas wyszukiwania.
Kiedy maszyny poprawnie odczytują Twoje dane
Poza poprawą wyników oraz pozycji w rankingach wyszukiwania, dane uporządkowane tak naprawdę umożliwiają algorytmom odczytywać twoje treści. Przykładem ukazującym przydatność tego zagadnienia jest wyszukiwanie za pomocą głosu, kiedy to użytkownik wprowadza zapytanie wypowiadając je do urządzenia. W odróżnieniu od tradycyjnych wyszukiwarek, asystenci głosowi — tacy jak Alexa czy Google — zwracają zaledwie jeden wynik dla danego zapytania. Dlatego właśnie niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczanie treści przez właścicieli stron internetowych — zwiększa to szansę na bycie “odnalezionym” w wyniku wyszukiwania głosowego.
ARTYKUŁY z tej sekcji