tworzenie stron www
Tworzenie i projektowanie stron WWW
Nie da się ukryć, iż w dzisiejszych czasach strona internetowa to wizytówka firmy. Jest ona doskonałym sposobem na tworzenie wizerunku w sieci oraz możliwością na pozyskanie potencjalnego klienta. Zadajmy sobie jednak pytanie - czy to wszystko jest takie proste?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która odpowie na to pytanie. Z jednej strony tworzenie i projektowanie rozbudowanych serwisów internetowych od podstaw to trudna i czasochłonna czynność, która wymaga zaangażowania całego zespołu specjalistów. Z drugiej strony, gdy naszym celem jest stworzenie strony, która będzie reprezentować naszą firmę, mamy możliwość skorzystania z gotowych narzędzi, które pomogą nam w stworzeniu strony na własną rękę. Jednak, czy na pewno jesteśmy sami w stanie stworzyć w pełni funkcjonalną i nowoczesną stronę internetową, która będzie przejrzysta, intuicyjna oraz zapewni odwiedzającemu to, czego szuka?
Z pomocą przychodzi technologia Website Leader, która nie tylko zapewni stronę internetową dostosowaną do najnowszych standardów, ale dostosuje ją również do aktualnych standardów pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki zespołowi dedykowanych specjalistów Twoja praca zostanie ograniczona do minimum przy zachowaniu pełnej decyzyjności przy projekcie.
Strona WWW jako wizytówka Twojej firmy
Estetycznie wykonana strona internetowa, która zapewni użytkownikowi to czego szuka, zatrzyma go w serwisie i sprawi, że chętniej skorzysta z Twoich usług. Musisz wyróżniać się na tle konkurencji nie tylko swoją ofertą i konkurencyjnym produktem, ale również własną wizytówką w Internecie - czyli atrakcyjną witryną internetową.
Responsywna strona WWW, czyli dostosowana do urządzeń stacjonarnych i mobilnych o różnych szerokościach ekranu to dzisiejszy “must have”. Aktualnie witryny internetowe powinny wyglądać tak samo atrakcyjnie na ekranie komputera jak i na urządzeniu mobilnym. Ruch mobilny w Internecie zyskuje na popularności i jego lwią część zgarniają użytkownicy smartfonów - dlatego tak ważne jest zapewnienie stronie techniki RWD (z ang. Responsive Web Design).
Podsumujemy to prostym pytaniem – czy zakup poszukiwanego produktu wykonasz na stronie, która ułatwi Ci drogę do finalizacji czy utrudni poprzez skomplikowany i niedostosowany design? Odpowiedź jest prosta, liczy się wygoda i użyteczność strony. Zapoznaj się z naszym przewodnikiem po stworzeniu idealnej strony internetowej!
Wybierz cel Twojej strony internetowej
Pozyskiwanie nowych klientów? A może zwiększenie sprzedaży poprzez sklep online? Niezależnie od przeznaczenia Twojej strony, musi ona odpowiadać na potrzeby użytkownika odwiedzającego serwis. Dobrze zaprojektowana i dostosowana strona będzie lepiej zrozumiana przez potencjalnego klienta. Dla przykładu, jeżeli posiadasz gabinet stomatologiczny, to użytkownik musi wiedzieć, że wszedł na stronę stomatologa i może znaleźć tutaj konkretny opis oferowanych usług czy cennik zabiegów.
Taki jest właśnie cel strony WWW - przedstawienie oferty w sposób jak najbardziej przestępny z wykorzystaniem specjalnych technik reklamowych, dzięki której możesz zdobyć nowego klienta.
Określenie celu Twojej strony to tylko połowa sukcesu. Przed Tobą jeszcze kolejne zadanie, a mianowicie określenie grupy odbiorców.
Określenie grupy odbiorców podczas projektowania strony WWW
Zastanów się kim będą odbiorcy Twojej strony internetowej. Określenie “persony”, czyli “idealnego użytkownika” to bardzo ważny aspekt podczas projektowania serwisu. Musisz określić jakie potrzeby, preferencje oraz oczekiwania będzie miał użytkownik odwiedzający Twoją stronę. To pozwoli na dostosowanie contentu lub produktu do konkretnych wymogów potencjalnego klienta .
W omawianym wcześniej przykładzie gabinetu stomatologicznego Twoim idealnym użytkownikiem będzie osoba, którą boli ząb lub chce przyjść na wizytę kontrolną w danej lokalizacji. Taka osoba, wchodząc na Twoją stronę internetową musi wiedzieć jakie świadczysz usługi, jakie są ich ceny oraz gdzie dokładnie znajduje się Twój gabinet. Pamiętaj, aby podać jeszcze numeru telefonu bądź udostępnić formularz kontaktowy - potencjalny klient musi mieć możliwość skontaktowania się w celu umówienia wizyty. Wszystkie informacje kontaktowe powinny być zlokalizowane w łatwo dostępnych miejscach na Twojej stronie, w przeciwnym wypadku poirytowany użytkownik wyjdzie z serwisu i raczej już do niego nie wróci.
Mówiąc w skrócie - stworzenie idealnej persony pozwoli na dostosowanie strony internetowej dla osób, które będą ją odwiedzać.
Co powinno znaleźć się na stronie internetowej?
Udało Ci się już określić cel idealnego użytkownika odwiedzającego Twoją stronę. Teraz przyszedł czas na to, aby określić dokładnie, co powinno się na niej znaleźć.
Strona główna
To tutaj z reguły się wszystko zaczyna. Celem strony głównej jest zachęcenie do zapoznania się z treścią i tematyką witryny oraz wzbudzenie zainteresowania odwiedzającego. Nie oznacza to, że powinieneś umieścić tu zlepek wszystkich informacji, często nieistotnych i tylko sztucznie zapełniających treść.
Tworząc stronę główną musisz zastanowić się nad tym, jaką funkcję ma ona pełnić. Czy mamy zamiar zachęcić użytkownika do skorzystania z newslettera? A może chcesz aby internauta dokonał zakupu produktu? Niezależnie od celu, nasz homepage powinien być tak skonstruowany, aby użytkownik wykonał czynność, której od niego oczekujemy.
Przykładowo, jeśli Twoją stroną jest sklep i sprzedajesz markowe ciuchy, powinieneś umieścić na stronie głównej najczęściej sprzedające się ubrania lub takie, które są objęte promocją. W ten sposób użytkownik od razu zobaczy najważniejszą część Twojej oferty. Słowo “część” nie pojawiło się tutaj przypadkowo, swoją pełną ofertę powinieneś przedstawić na osobnych dedykowanych podstronach.
Innym przykładem może być strona informacyjna. Na stronie głównej powinien znaleźć się tylko wstęp do najciekawszych wpisów, a nie całe treści artykułów. Oprócz tego, internauta powinien zostać zachęcony do pozostania na naszej stronie. Możemy to osiągnąć, poprzez ukazanie naszej eksperckiej wiedzy lub po prostu pochwalenie się osiągnięciami w danej dziedzinie.
Bardzo częstym błędem, który popełniają osoby projektujące stronę internetową jest umieszczenie zbyt dużej ilości informacji na stronie głównej. Internauta może czuć się zagubiony i zniechęcony do dalszej podróży po witrynie. Strona główna powinna przedstawiać najważniejsze atuty serwisu oraz jego ofertę.
Strona kontaktowa lub dane kontaktowe
Są to zdecydowanie jedne z najczęściej poszukiwanych informacji przez odwiedzającego naszą stronę. Numer telefonu, adres e-mail oraz siedziba firmy to tzw. “must have” strony internetowej. Nie tylko są bramką kontaktową pomiędzy firmą a klientem, ale również wzbudzają zaufanie do firmy. Częstą formą kontaktu są również formularze kontaktowe, dzięki którym użytkownik może przesłać do nas zapytanie.
Warto również dodać informacje rejestrowe firmy, takie jak NIP, REGON czy KRS, aby jeszcze bardziej uwiarygodnić naszą działalność w oczach klienta.
oferta
Jedna z ważniejszych części Twojego serwisu. Strona powinna zawierać oferowane produkty lub usługi, z której będzie mógł skorzystać odwiedzający. W przypadku sklepu warto jest posegregować produkty na odpowiednie kategorie tak, żeby użytkownik wiedział bez większego zastanowienia, gdzie szukać interesującego go produktu. Dzięki odpowiedniemu rozłożeniu oferty, mamy możliwość zbudowania widoczności na większą liczbę wyrażeń kluczowych.
Jeżeli nasza strona jest typowo informacyjna oferta powinna być szczegółowo opisana i starać się odpowiedzieć na każde możliwe pytanie. Warto zadbać o odpowiednie zdjęcia, które będą przedstawiały oferowany przez Ciebie produkt czy usługę. Internauci wykazuję większe zainteresowanie oraz interakcję gdy na stronie występują różne grafiki połączone z treścią, niż “suchy” tekst.
Cennik produktów lub usług
Zadbaj o to, aby Twój potencjalny klient wiedział ile kosztują oferowane przez Ciebie usługi lub produkty. Jeżeli cena ustalana jest indywidualnie, uwzględnij “widełki” cenowe, tak aby potencjalny klient mógł wiedzieć czego się spodziewać.
Sam przyznasz, że lepiej będzie prezentować się oferta, która od razu przedstawi z jakimi kosztami będzie się wiązać. Nie zapomnij opisać tego, co możesz zyskać, nie wiedząc tak naprawdę jaki będzie tego koszt.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Ta sekcja strony internetowej nie tylko pozwala na zredukowanie ilości zapytań, ale jest niezmiernie pomocna dla użytkowników. Dzięki przygotowaniu odpowiedzi na najczęstsze pytania zaoszczędzimy przede wszystkim czas, który Ty lub Twój pracownik musiałby poświęcić na udzielanie informacji. Wszystkie pytanie i odpowiedzi powinny zostać zawarte w sekcji FAQ.
Przykładowymi pytaniami mogą być: ile kosztuje usługa/produkt, jak wygląda etap prac nad usługą, gdzie można znaleźć więcej informacji o produkcie czy jaki będzie czas realizacji. Dzięki tak prostemu zabiegowi użytkownik nie traci swojego i Twojego czasu na kontakt bezpośredni.
O firmie/O nas
Mówiąc w skrócie, ta część serwisu powinna odpowiedzieć użytkownikowi na pytanie, dlaczego ma on wybrać nasze usługi oraz dlaczego jesteśmy godni zaufania.
Warto tutaj opublikować krótką, interesującą historię firmy oraz jej charakterystykę. Oprócz tego, powinny tutaj znaleźć się informacje o kwalifikacjach pracowników oraz ich zdjęcia, co zbuduje jeszcze większy autorytet.
Staraj się unikać tzw. “lania wody” , który może zwiększyć współczynnik odrzuceń. Sztucznie upchane teksty są mniej interesujące i mogą zniechęcić do zapoznania się ze stroną internetową.
Przygotowanie odpowiedniej nawigacji podczas projektowania strony internetowej
Żaden serwis internetowy nie obejdzie się bez odpowiednio zaprojektowanej nawigacji już podczas tworzenia nowej strony. Jest ona jak spis treści, która pełni rolę przewodnika po stronie WWW. Prawidłowo zaprojektowana nawigacja nie tylko zapewni użytkownikowi prawidłowe poruszanie się pomiędzy podstronami serwisu, ale również wpłynie pozytywnie na proces pozycjonowania. Musisz zadbać o to, aby odwiedzający stronę miał dostęp do wszystkich najważniejszych zakładek, niezależnie od tego, gdzie ona aktualnie się znajduje.
Dla przykładu, jeżeli internauta znajduje się na podstronie z produktem, jednym kliknięciem powinien mieć możliwość przeniesienia się do strony kontaktowej.
W przypadku sklepu internetowego, ale nie tylko, doskonale sprawdza się menu rozwijane. Po najechaniu kursorem na główne opcje menu wyświetlają się podkategorie, co pozwala na dostęp nawet do bardziej zagnieżdżonych części sklepu. W kwestii poprawy nawigacji równie dobrze sprawdza się nawigacja okruszkowa (tzw. breadcrumb), ukazująca użytkownikowi, w którym miejscu na stronie aktualnie się znajduje. Pozwala na “przeskakiwanie” pomiędzy podstronami.
Nie zapominajmy o nawigacji w wersji responsywnej strony internetowej, czyli tzw. “hamburger menu”, które w łatwy i czytelny sposób pozwala korzystać z menu na urządzeniach mobilnych.
Przygotowanie layoutu strony WWW
Stosując poprzednie wskazówki masz już przygotowane najważniejsze aspekty contentu Twojej strony. Teraz należy ułożyć to wszystko w całość. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z kartki papieru oraz ołówka. Rozrysuj sobie ułożenie poszczególnych elementów na stronie tak, jakbyś to Ty był użytkownikiem, który odwiedzi Twoją stronę. Zadbaj o ułożenie elementów na stronie głównej, oraz na pozostałych podstronach zgodnie z wcześniejszymi zaleceniami. Zaplanuj odrębny projekt dla wersji mobilnej – pamiętaj, że urządzenia mobilne mają zdecydowanie mniejszą rozdzielczość i mniej miejsca na niektóre elementy witryny.
Gdy szablon strony internetowej trafił już na kartkę papieru, możesz spróbować przygotować go bardziej profesjonalnie w postaci cyfrowej, wykorzystując do tego bezpłatne programy do obróbki graficznej bądź skorzystać z agencji marketingowej. Tak przygotowany layout pozwoli Ci na lepsze wdrożenie i odzwierciedlenie w rzeczywistości Twojego projektu.
Po przygotowaniu szablonu strony pokaż go współpracownikom lub osobom, które mają większe doświadczenie w celu oceny. Nie bój się krytyki, analizuj wszelkie uwagi oraz rozważaj zaproponowane zmiany. Pamiętaj o tym, że każdy odbiera stronę inaczej, a osiągnięcie złotego środka przyniesie Ci największy zwrot z całej inwestycji.
Nie bój się zmieniać layoutu swojej strony na etapie produkcji. W trakcie projektowania możesz przygotować kilka wariantów i na koniec wybrać taki, który Twoim zdaniem będzie najlepiej spełniał wcześniejsze założenia.
Tworzenie strony internetowej, czyli nieco trudniejsza część
Masz już gotowy projekt swojej strony internetowej, która pozwoli Ci na budowanie swojej marki w sieci. Co dalej? Czy wystarczy wrzucić przygotowaną grafikę obrazującą layout na serwer i strona internetowa jest gotowe? Niestety nie jest to takie proste i wymaga skomplikowanego procesu wdrożenia. Aby utworzyć stronę internetową wymagana jest minimalna wiedza o językach HTML oraz CSS, a w przypadku zaawansowanych projektów JavaScript czy PHP. Wszystko zależy czy strona ma być zwykłą wizytówką czy pełnoprawnym serwisem umożliwiającym interakcję z użytkownikiem. Jeśli nie masz czasu na naukę oraz zależy Ci na czasie, możesz skorzystać z oferty firm, które specjalizują się w tworzeniu i projektowaniu stron WWW.
Jeśli nie masz czasu na naukę oraz zależy Ci na czasie, możesz skorzystać z oferty firm, które specjalizują się w tworzeniu i projektowaniu stron WWW. Odpowiednie przygotowane kreatory stron z obsługą agencyjną zapewnią Ci gotowe rozwiązania. W trakcie przygotowania witryny otrzymasz do wyboru kilku wersji nowoczesnego layoutu. Same wdrożenie kodu źródłowego i uruchomienie strony również masz z głowy. Do edycji treści w przyszłości otrzymasz dostęp do CMS, czyli panelu zarządzania stroną. Więcej na temat naszej oferty możesz przeczytać pod tym linkiem.
Decydując się na stworzenie strony WWW, czyli de facto Twojej wizytówki w sieci, warto myśleć przyszłościowo. Wybierając technologię Website LEADer otrzymujesz ciągłe darmowe aktualizacje oraz stałe dostosowywanie działań do zmieniających się algorytmów wyszukiwarki. Dodatkowo oferujemy nieprzerwany kontakt ze specjalistami, którzy będą w stanie pomóc w wykonywaniu zmian w serwisie.
podsumowanie
Nie podlega wątpliwości, że tworzenie i projektowanie stron WWW to nie lada wyzwania. Jest to czasochłonny proces, który wymaga sporej wiedzy i doświadczenia.
Pamiętaj o tym, że samo stworzenie świetnego serwisu nie przyniesie Ci dużych korzyści, jeśli nie będzie on odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO. Zadbaj o reklamę strony, bądź na bieżąco i uzupełniaj stronę o nowe materiały, a na pewno przyciągniesz na stronę nowych użytkowników.